UTS Van der Geest tekende in april de Code Verantwoordelijk Markgedrag. Het verhuisbedrijf laat hiermee zien kwaliteit en de zorg voor zijn medewerkers belangrijk te vinden. Het is onderdeel van sociaal ondernemen.
De bijeenkomst vond plaats in het gebouw van Rijkswaterstaat Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL) in Utrecht.
Met het ondertekenen van de Code Verantwoordelijk Markgedrag spreken leveranciers, opdrachtgevers, intermediaire partijen en vakbonden zich uit bij de inkoop van diensten naast prijs beter te letten op kwaliteit. Juist bij de inkoop van diensten is het belangrijk om de kwaliteit goed mee te wegen. Alleen daarmee voorkom je teleurstelling en vermijd je onrust onder de medwerkers die de scherpe prijs in de praktijk waar moeten maken. De werkvloer krijgt daardoor óf te weinig betaald of het werk moet in te korte tijd af wat ten koste gaat van de kwaliteit. Zo is de code ook ontstaan, door een doorgeschoten prijzenslag.
Kwaliteit voor klanten en medewerkers
‘Wij vinden dat als we goed zijn voor onze medewerkers, zij dat uitstralen naar onze klanten’, aldus Richard van der Geest, directeur UTS Van der Geest Verhuizingen. ‘Het gaat bij kwalitatief goed werken niet alleen om prijs, maar ook om werken met goede materialen, met mensen die naar behoren betaald krijgen en van wie klanten kwaliteit mogen verwachten. Dan lever je eersteklas werk, ook op de langere termijn.’
Sociaal-Economische Raad enthousiast
SER-voorzitter Mariëtte Hamer beaamde tijdens de bijeenkomst hoe belangrijk het is om de belangen van de medewerkers in de dienstenmarkt via deze code beter te borgen. Zij zei: ‘De SER is enthousiast over deze vorm van zelfregulering. Met name het organiseren van een actieve dialoog tussen de verschillende partijen in plaats van het opstellen van (nog) meer 'regels' vind ik goed.’ Ook de SER heeft de code getekend. Inmiddels hebben ruim 1.400 ondernemingen de principes van de code omarmd. UTS Van der Geest staat achter deze faire sociale verantwoordelijkheid in de keten.
terug naar overzicht